Hoe kom je van liefdesverdriet af? 7 weken, 7 emoties, de juiste tips. Week 4: Boosheid

Boosheid – een tegelijk begrenzende èn scheppende kracht die je precies laat weten wat belangrijk voor jou is.

Liefdesverdriet is heftig. Ik weet het; al jarenlang werk ik als psycholoog dagelijks met cliënten die hun diepste pijn ontmoeten. Oorzaak: een relatiebreuk. Elk verdriet is uniek – en er zijn veel overeenkomsten. Ik schreef er een boek over: Liefdesverdriet, zeven bijzondere ontmoetingen met jezelf.  7 weken lang staat steeds één ontmoeting met een emotie centraal. Hoe ga je ermee om, wat moet je doen en wat juist niet.

Week 4: Boosheid

“Ik was zó kwaad. Maar wat doe je er mee, hè? Ik lag gewoon te shaken op bed’

Boos is een primaire emotie die je wijst op je grenzen. Dat je ruimte wilt voor jezelf, voor wat belangrijk is voor jou. En vooral: wat je niet (meer) wilt. Boos zijn is gezond: je hebt het nodig om te kunnen weten wat essentieel voor je is. Zodat je dat kunt creëren voor jezelf. En daarvoor de energie te hebben.

Voor veel mensen is het niet eenvoudig om hun boosheid te voelen, laat staan deze woede te tonen aan de buitenwereld. Dit kan met cultuur te maken hebben, met je genen en met hoe jij bent opgevoed. Maar boosheid is menselijk en iedereen kent het.

Tips liefdesverdriet Boosheid:

  1. Herken boosheid eerst, dat is niet altijd makkelijk. Ben je gespannen en waar in je lijf voel je dat of heb je een kort lontje naar anderen? Kun je niet slapen? Heb je kwade gedachten? Hoe merk je jouw boosheid?
  2. Zoek je woede op, geef het ruimte om er te zijn. Vaak helpt het om je kwaadheid fysiek te uiten. Sla in een kussen of ga rennen en schreeuwen in het bos. Doe eens iets wat je nooit eerder durfde: ga kickboksen, ga zingen of neem een paar lessen power-fitness om je af te reageren. Probeer als je boos bent de woede te laten bloeien. Geef het richting. En doe iets. Gooi het ontwerp van je tuin om, ga die kamer behangen, maak dat schilderij. En maak je geen zorgen om wat er gebeurt: dit is van jou. Boosheid geeft je energie om scheppend bezig te zijn.
  3. Nu je weet dat boosheid een functie heeft is het goed om er achter te komen wat het je wil vertellen. Zet innerlijk een stapje naar achteren en kijk er naar. Een schrijfoefening: Op wie ben je boos of op wat? Op jezelf, op je ex, op de liefde, het leven? Allemaal? Welke gebeurtenis maakt je kwaad? Wat leer je hier over jezelf: ik wil nooit meer… ik wil voortaan… schrijf dat op. Elke emotie maakt zelfonderzoek mogelijk.

Pas op voor:

Boosheid kan enorme kracht geven. Het is belangrijk die kracht te herkennen, erkennen en er iets mee te doen. Het gevaar van deze emotie is dan ook dat veel mensen het zich niet of nauwelijks toestaan. Veel mensen zijn bang voor hun eigen kracht. Dan kan de boosheid zich vastzetten in je lichaam (en je geest) en zich onbewust op een negatieve manier tonen. Bijvoorbeeld door een blijvend kort lontje of op de nog langere termijn in wrokkigheid en cynisme. Je innerlijke criticus (zie vorige tip) wordt erdoor gevoed en krijgt de overhand. Oh, en zorg er ook voor dat je je boosheid nooit op een persoon of dier richt. Boosheid gaat over grenzen aangeven – dat kan zonder een ander of jezelf te beschadigen.

Meer over boosheid, hoe je ermee omgaat, en de op boosheid lijkende emotie Jaloezie vind je in het boek.

Boosheid – een tegelijk begrenzende èn scheppende kracht die je precies laat weten wat belangrijk voor jou is.

Veel sterkte gewenst.

Petra

foto: Christian Fregnan – Unsplash

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.