Hoe kom je van liefdesverdriet af? 7 weken, 7 emoties, de juiste tips. Week 7: Aanvaarding en Zingeving

Aanvaarding en Zingeving: Ik kan me verzoenen met het verlies, ik heb ervan geleerd en het heeft me iets gebracht

Liefdesverdriet is heftig. Ik weet het; al jarenlang werk ik als psycholoog dagelijks met cliënten die hun diepste pijn ontmoeten. Oorzaak: een relatiebreuk. Elk verdriet is uniek – en er zijn veel overeenkomsten. Ik schreef er een boek over: Liefdesverdriet, zeven bijzondere ontmoetingen met jezelf.  7 weken lang staat steeds één ontmoeting met een emotie centraal. Hoe ga je ermee om, wat moet je doen en wat juist niet.

Week 7: Aanvaarding en Zingeving

“Dit rouwproces heelde niet alleen mijn gebroken hart; ik leerde mezelf goed kennen en weet nu veel beter wat ik wel, en wat ik niet wil in een relatie. “

Aanvaarding is als je kunt zeggen: ‘Deze gebeurtenis hoort nu bij mijn leven. Ik kan erover praten zonder overstuur te raken.’ Het gaat er hier om dat je ‘ja’ kunt zeggen tegen wat er gebeurd is. Als je hier bent, en dit kunt voelen, dan is er weer rust in je leven gekomen en weet je dat de rollercoaster van emoties voorbij is. Je hebt weer vaste grond onder de voeten. Van zingeving spreek je, als je voelt dat de gebeurtenis die heel naar voor je was, je uiteindelijk ook iets gebracht heeft. Aanvaarding en zingeving zijn fijn. Het is iets waarvoor je hard gewerkt hebt, het komt je niet zomaar aanwaaien.

Tips Aanvaarding en Zingeving

  1. Je weet dat je in deze laatste liefdesverdriet-fase bent beland als je al een tijdje niet meer wordt overvallen door een van de eerder genoemde emoties of ‘staten van zijn’. Het is een welkome oase van rust. Sta hier eens bij stil en geef jezelf een vet compliment voor hoe je dit hebt bereikt.
  2. Bedenk een ritueel dat bij jou past, om een nieuwe tijd aan te laten breken. Een tijd van de ‘nieuwe jij’, zonder je ex. Het kan klein, het kan groot. Een gedicht, een lied, een ballon oplaten en nakijken tot aan de horizon. Een beeldje of sieraad voor jezelf dat je herinnert aan deze nieuwe start. In het boek is een ‘niet te versturen afscheidsbrief’ opgenomen, die je voor jezelf kunt invullen. Een mooi ritueel, waarin je alles afhecht en loslaat.

Pas op voor:

Het gevaar van ‘schijn-aanvaarding’. Aanvaarding kan alleen bereikt worden als je bereid bent om alles aan te gaan wat het verlies met je doet. Schijn-aanvaarding is een vorm van ontkenning. Al heel gauw roepen ‘het is helemaal goed voor mij, zo is het het beste’, terwijl je alle andere emoties negeert, komt als een boemerang terug. Want het langdurig onderdrukken van emoties heeft schadelijke gevolgen voor je. Je kunt alleen maar iets loslaten als je het ook ‘vastgehouden’ hebt. Misschien verlang je er zo naar om ‘klaar’ te zijn met het rouwproces, dat je alles andere wilt overslaan. Maar zo werkt het helaas niet. Aanvaarding en zingeving komen altijd pas aan het einde, en maken baan voor een nieuw begin. De oefening  ‘de niet te versturen afscheidsbrief’, die in het boek is opgenomen is gelijk een ‘test’ voor jezelf of je al zover bent, of dat je nog iets te doen hebt voordat het zover is.

Meer informatie, tips en verdieping over Aanvaarding en Zingeving vind je in het boek.

Aanvaarding en Zingeving: Ik kan me verzoenen met het verlies, ik heb ervan geleerd en het heeft me iets gebracht

Veel sterkte gewenst.

Petra

foto: Markos Mant  – Unsplash

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.