Lovende recensie in vakblad voor relatie- en gezinstherapeuten

Kwaliteitstoets door collega’s

Superblij ben ik met de mooie recensie die deze maand verschijnt in het vakblad ‘Systeemtherapie.’ Duizenden liefdesverdrietigen hebben mijn boek intussen al kunnen gebruiken als leidraad en houvast tijdens het verwerken van hun relatiebreuk. Nu wordt het ook officieel ‘omarmd’ door mijn collega-psychologen en systeemtherapeuten.

Veel van deze collega’s raadden hun cliënten al langere tijd aan om het boek te kopen. Nu is het officieel ‘doorgelicht’ door Het vakblad ‘Systeemtherapie’. Dit serieuze tijdschrift wordt uitgebracht door de NVRG, de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie. Deze NVRG stelt hoge eisen aan haar leden: een goede kwaliteit van psychologische zorg voor relaties en gezinnen.

Dat het boek langs zo’n kritische lat gelegd is vind ik een goede zaak. Zo’n boek moet ‘kloppen’. De psychologie erachter moet goed in elkaar zitten en de wijze waarop je met je gebroken hart kunt omgaan, moet daarop aansluiten. Het boek komt heel goed door deze kritische toets.

De metafoor waarmee ik in het boek werk, de ‘zeven bijzondere ontmoetingen’ wordt door de professionals als heel helder en treffend herkend. Het boek biedt steun en geeft concrete handvatten. Uit de recensie komt naar voren dat het boek zowel voor de professional in de spreekkamer als de cliënt zelf een bijzonder effectief hulpmiddel is.

“Dit boek hoort thuis in de boekenkast van de systeemtherapeut”

Aldus Catherine Barbez, klinisch psycholoog en psychotherapeut, die mijn boek las om haar collega’s hierover te informeren. Niet alleen om aan te raden aan cliënten, maar ook om tijdens therapie te gebruiken:

“De hulpverlener kan hoofdstukken gebruiken om een gesprek op gang te brengen of te verdiepen. Vooral het hoofdstuk over de gast de Criticus vond ik inspirerend. Er wordt onder andere uitvoerig ingegaan op het verband tussen deze gast en schuld en schaamte.”

Met ‘gast’ verwijst Barbez hier naar de wijze waarop ik in het boek de verschillende emoties en ‘staten van zijn’ tijdens het rouwproces benoem: als gasten in jouw herberg. Naar een gedicht van Rumi.

Liefdesverdriet verwerken: voor hulpverlener én cliënt

De review spreekt voor zichzelf. Met toestemming van uitgeverij Boom mag ik klinisch psycholoog en psychotherapeut Catherine Barbez citeren:

“Het boek is vooral bestemd voor mensen die liefdesverdriet ervaren (…). De toon is enerzijds begripvol en steunend en anderzijds aanmoedigend en motiverend, door onder andere de concrete manier waarop de verschillende emoties beschreven worden en de zeer herkenbare quotes van lotgenoten.”

“Door de verschillende hoofdstukken op te bouwen rond de functie, de boodschap en de valkuil van elke gast, wordt de lezer geholpen stil te staan bij wat hier en nu aanwezig is (…) en te zoeken naar een manier om er mee om te gaan. De auteur reikt hiertoe informatie, oefeningen, opdrachten en tips aan.”

“Zo vinden we in dit boekje mindfulnessoefeningen, schrijfopdrachten en opdrachten uit de acceptance and commitmenttherapie en uit de sensomotorische therapie. Verder legt Van der Heiden ook verbanden tussen het moeilijk om kunnen gaan met bepaalde emoties en leerprocessen in het gezin van herkomst en bepaalde culturele geboden en verboden, zoals bijvoorbeeld ‘echte mannen huilen niet’, of ‘wees een flinke meid’.”

Ben je benieuwd naar de gehele recensie?

speciaal voor de bezoekers van deze website is, met dank aan uitgeverij Boom, de link naar deze recensie opengesteld: link naar recensie.

Met warme en ook trotse groet,

Petra

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.